Vi kender hende allesammen. Den veninde, som på en aller anden måde formår at nå alt! Uden at blive stresset. Det er simpelthen fordi hun er en af de produktive kvinder. Og det kan vi alle blive med hjælp af disse tricks.
Hun multitasker IKKE
Mennesker som multitasker, har tendens til at være mindre opmærksomme på opgaverne, hukommelsen svigter og man glemmer halvdelen, og skifter ikke lige så godt mellem opgaverne som dem der udfører en opgave af gangen. Hold fokus på een opgave, og gør den færdig, før den næste påbegyndes. Ha – det burde være mit projekt. Altså det der med kun et projekt af gangen. Er tilbøjelig til at have lidt for mange bolde i luften i mine daglige gøremål, og glemmer tit halvdelen af det jeg skal nå, samt påvirker det mine motoriske evner, så jeg konstant spænder ben for mig selv.
De siger NEJ
De er eksperter til at uddelegere
Jo bedre du er til at uddelegere opgaver i tide, og tænke fremad i forskellige situationer, som forudset er pressede. Jo nemmere kommer du gennem disse opgaver. Det kan være lige fra en hektisk dag i hjemmet, hvor alle i familien kender deres opgaver for at komme ud af døren i rette tid, til pressede situationer, events osv på arbejdspladsen. Det kræver organisering, men ikke specielt meget tid, og i den anden ende giver det en h… masse overskud på alle fronter! Så vær ikke bange for at bruge den tid der skal til, og så uddeleger!
De er IKKE perfektionister
Produktive mennesker sætter pris på et godt udført job, men de er ikke besat af at alt skal være fejlfrit. De går ikke ned i hver enkelt mindste detaljer, som sinker hele processen. Lær af fejlene der bliver lavet, tage de nye erfaringer med, og kom videre.
De tager sig af sig selv
For at være virkelig produktiv så trækker du på alle leder og kanter på dig selv. Og for at det skal kunne lade sig gøre, skal du være på toppen. Det betyder, få nok søvn, en sund levestil hvor kost og motion vægter højt. Lyt til din hvad din krop fortæller dig, og prioriter dit helbred, og hvad der gør dig lykkelig.
De vægter kvalitet over kvantitet
Kvalitet og kvantitet af tid. Den mest produktive person på din arbejdsplads, er måske den person der bruger mindst tid der. Det handler ikke om hvor lang tid du arbejder, men tværtimod om hvor meget og hvad du får gjort.Træn dig selv til kun at have så og så meget tid til en opgave, og du vil opleve at du får en anden og mere effektiv tilgang til dine opgaver.
De definerer deres egen succes
Ligesom produktive mennesker ikke er perfektionister, måler de sig heller ikke med andre. Det tager for meget fokus og energi væk fra deres egne opgaver. Derfor, stik dit hovede ned i dine egne opgaver, fokus på dine egne ting, og tænk ikke for meget på hvad andre gør. Jo mindre du er fokuseret på hvad andre gør, jo stærkere står du, og jo mere urørlig bliver du. En følelse af selvværd, ansvarlighed, lykke og energi vil flyde i dine årer, og du vil automatisk føle dig fri. Ja fri, det er et godt ord der symbolisere meget her!
Det lyder jo som mig. Mange ting i gang, så jeg skal huske at sige nej til opgaver og uddelegere hvad jeg ikke kan nå eller som andre kan nå for mig. Derved er der større overblik